Landhuis de Schothorst te Doorn

In 1949 wordt gestart met de bouw van landhuis de Schothorst. Het is een ontwerp van architect F.J.C. van der Vegt.
Op 25 juli 1950 wordt onderstaand artikel geplaatst in het bouwkundig weekblad van de Bond van Nederlandse Architecten.

In 1962 verhuisd Jhr. dr. Henri W.M. van der Wyck samen met zijn moeder naar landhuis De Schothorst aan de Middenlaan 1 te Doorn.
Van der Wyck woonde ruim 25 jaar samen met zijn moeder in de Schothorst, die in 1988 op 100-jarige leeftijd overleed.

Afschrift openbaar register Hyp4 dl 6028 nr 40 reeks UTRECHT.page1
Landhuis de Schothorst_1

Jonkheer van der Wyck heeft tot hij overleed in de Schothorst gewoond. Tijdens die periode van bijna 40 jaar hebben er diverse verbouwingen van het pand plaatsgevonden.
Waarvan de meest recente de aanbouw van o.a. een archiefruimte in 2001.

Na het overlijden van de Jonkheer in 2001, komt de Schothorst in handen van “Stichting van der Wyck-de Kempenaer”.
Het huis wordt voor korte tijd bewoond door een student, daarna blijft het onbeheerd achter.

Gedurende die periode hebben er diverse vernielingen en kleine brandstichtingen plaatsgevonden.
Vrijwel alle ruiten waren kapotgeslagen en overal lagen stukken glas en restanten van de inventaris van de Jonkheer.

Oktober 2006 wordt het pand gekraakt en weer bewoonbaar gemaakt.

Eind 2006 wordt er een verzoek gedaan door de kleindochters van architect F.J.C. (Frits) van der Vegt om landhuis de Schothort aan te wijzen als gemeentelijk monument. Ondanks dat een handtekeningenactie voor het behoud van de Schothorst een groot succes was en tientallen handtekeningen opleverde, is de aanvraag destijds door de gemeente niet inhoudelijk door de gemeente behandeld.

Hieronder een kopie van de brief uit 2006 en een brief van de monumentencommissie welke wij zeer recent boven water hebben gekregen. Er wordt geadviseerd onderzoek te doen naar het landhuis. Geen van de betrokkenen is op de hoogte gebracht van het advies, onderzoek is uitgebleven en de aanvraag is door de gemeente buitenbehandeling gesteld.

In opdracht van het bestuur van Stichting van der Wyck -de Kempenaer wordt begin 2014 door projectontwikkelaar Jeroen Rijlaarsdam de voortuin en gedeelte van de achtertuin van het perceel leeg getrokken d.m.v. een graafmachine. Ondanks diverse telefoontjes van verontruste buurtbewoners, is de afdeling handhaving van de gemeente Utrechtse Hevelrug pas enkele weken na het voorval ter plaatse gekomen.

Er is geen vergunning verleend voor de werkzaamheden, er wordt door de Gemeente een herplantplicht opgelegd.

Juni 2018 heeft onze stichting een bouwhistorische verkenning en waardestelling van landhuis de Schothorst laten uitvoeren door drs. Marc Laman.

Download het rapport: 1BHV De Schothorst

September 2018 heeft onze stichting een verzoek bij de gemeente Utrechtse Heuvelrug ingediend om aan landhuis de Schothorst een monumentale status toe te kennen.

Hieronder treft u een kopie van de correspondentie.

uitnodiging hoorzitting Stichting Jhr.Dr.Henri W.M. van der Wyck; Middenlaan 1 Doorn _18CB090_ - improved01