Fraeylemaborg

Jonkheer van der Wyck was erg onder de indruk van de Fraeylemaborg en heeft geprobeerd deze aan te kopen. Dat is niet gelukt. Daarop heeft de Jonkheer ervoor gekozen om een gedeelte van zijn kostbare kunstcollectie en familie archieven in de Fraeylemaborg tentoon te laten stellen.
Deze wens is vastgelegd in de statuten van de door Hem in 1998 opgerichte stichting, “Stichting van der Wyck-de Kempenaer”.

Onze stichting heeft recent een bezoek gebracht aan de Fraeylemaborg te Slochteren.
Terplaatse zijn wij opzoek gegaan naar de “collectie van meubilair, kunstvoorwerpen, boekerijen van de familie van der Wyck-de Kempenaer.”

Fraeylemaborg voortuin

Nergens in de documentatie, website of folders van de Fraeylemaborg wordt Jonkheer dr. Henri Wolter Matheus van der Wyck genoemd. Opmerkelijk, aangezien een belangrijk deel van zijn aanzienlijke kunstcollectie en erfstukken van de familie van der Wyck-de Kempenaer hier tentoon zouden zijn gesteld en ook gezien wat deze bijzondere historische figuur door zijn pionierswerk voor belangrijke betekenis heeft gehad voor het behoud van buitenplaatsen zoals de Fraeylemaborg.

Op de bovenverdieping troffen wij een kamer aan, aangeduid als "11. bibliotheek", waar volgens de verklarende lijst enkele zaken door Stichting van der Wyck-de Kempenaer zijn tentoongesteld. Van de boeken in de boekenkast wordt vermeld dat deze afkomstig zijn uit de collectie van de Jonkheer.

Hieronder staan foto's van de tentoongestelde zaken. Dit betreft volgens de verklarende lijst de volgende zaken; "twee saluutkannonetjes", "bureau met lederen bovenblad" en "armstoel".

Opvallend is dat veel van de boeken uit de boekenkast weinig van doen hebben met het levenswerk van de Jonkheer, de door Hem gepubliceerde boeken ontbreken aan de collectie en geen van de tentoongestelde boeken kan door publiek worden ingezien.

Hieronder staat een foto van de boekenkast.