Monumentale boerderij Ommen

Al generaties lang was de boerderij met bijbehorende landerijen, gelegen aan de Marsweg 2 te Ommen, in het bezit van familie van der Wyck.
De boerderij en landerijen zijn onderdeel van de historische buitenplaats “huis Archem”.

Boerderij Marsweg 2 te Ommen, foto's 2007

Boerderij Marsweg 2 te Ommen, foto's 2018

Boerderij Marsweg 2 te Ommen, 2018.
Boerderij ommen 2018_2

Op 3 december 1962 verwierf Jonkheer dr. Henri W.M. van der Wyck de boerderij met gronden uit de erfenis van zijn overleden vader, hoogwelgeboren Heer Frederik Theodorus van der Wyck .

Door inspanningen van Jonkheer dr. Henri W.M. van der Wyck werd in 1973 de boerderij met bijgebouwen aangewezen als rijksmonument.

Zeker is dat de Jonkheer de boerderij met gronden voor toekomstige generaties wilde behouden. Hetgeen is vastgelegd in de statuten van de door Hem in 1998 opgerichte stichting, “Stichting van der Wyck-de Kempenaer”.

3 - rijksmonument_31489 Ommen

Dhr. Harrie van Ham heeft namens het bestuur van Stichting van der Wyck-de Kempenaer op 12-10-2010 de monumentale boerderij en bijbehorende aaneengesloten gronden welke onderdeel zijn van de historische buitenplaats "Huis Archem" verruild voor losse stukken weiland, een stukje bos en een sloot, welke geen onderdeel uitmaken van Huis Archem.
De boerderij is verruild met bijbetaling van een bedrag van € 23.165 door de koper.

De met rood aangeduide percelen en boerderij van Jonkheer dr. Henri van der Wyck zijn verruild voor de met Blauw aangeduide percelen.

Opmerkelijk is ook dat de boerderij met gronden is verkocht aan een tak van de familie van der Wyck waar Jonkheer dr. Henri Wolter Matheus van der Wyck, ruzie mee had.
In de statuten van “Stichting van der Wyck-de Kempenaer” is opgenomen dat afstammelingen van de echtparen “van der Wyck – Speelman” geen zitting in het bestuur van de stichting mogen hebben.

Onderstaand de desbetreffende bepaling artikel 4. lid 6.

Artikel 4 lid 6 statuten

Hieronder is een stamboom te zien van de echtparen "van der Wyck-Speelman".

Stamboor van der Wyck-Speelman

De boerderij met gronden is verkocht aan Jonkheer dr. Frederick Duco Walraven van der Wijck, welke het heeft ondergebracht in rechtspersoon "Huis Archem BV".

Jonkheer dr. Frederick Duco Walraven van der Wijck en Jonkheer mr. Otto Walraven van der Wijck vormen samen het bestuur van Huis Archem BV.
Beide zijn afstammelingen van de echtparen "van der Wyck – Speelman".

Onderstaand is een recent uittreksel van de Kamer van Koophandel.

kvk uittreksel Huis Archem BV Ommen uittreksel.page1

Hieronder is de koopakte ter inzage.