Boerderij met weilanden Koarnjum

Op 4 mei 1976 verwerft Jonkheer Dr. Henri Wolter Matheus van der Wyck een boerderij op het adres Aldlansdyk 2 Koarnjum met circa 30 hectare aaneengesloten landbouwgrond.

Boerderij Aldlânsdyk 2 te Koarnjum, foto's 2010.

Het doel van deze aankoop is nog onderdeel van ons onderzoek. Zeker is dat Hij de boerderij met gronden instant wil behouden als eigendom. Deze wens is vastgelegd in de statuten van de door Hem in 1998 opgerichte stichting, “Stichting van der Wyck-de Kempenaer”.

Er zijn aanwijzingen dat Hij de boerderij heeft aangeschaft omdat deze vroeger belangrijk was voor het historische en monumentale landgoed Martenastate.

Martenastate

De boerderij met aanbehorende weilanden voorzag vroeger in de voedselvoorziening van de Martinastate. Door de boerderij en landen te kopen kon ook worden voorkomen dat het historische uitzicht/zichtlijnen van de Martinastate zouden worden aangetast door groei van de dorpskern van Koarnjum en de daarmee samenhangende bebouwing van de weilanden.

Medio 2005 heeft Dhr. Harrie van Ham namens het bestuur van Stichting van der Wyck-de Kempenaer de boerderij met aanbehorende weilanden aan 4 verschillende partijen verkocht.

Hieronder een overzicht van de verkochte percelen en de koopaktes.