Over Jonkheer dr. Henri W.M. van der Wyck

HWM van der Wyck

Jonkheer dr. Henri W.M. van der Wyck was een excentrieke historische figuur die zijn hele functionele leven heeft gewijd aan zijn grote passie: het bestuderen en documenteren van buitenplaatsen, landgoederen en aanverwante zaken.
De kennis ten aanzien van zijn vakgebied was van een encyclopedische niveau en qua inzicht was hij vaak zijn tijd ver vooruit.

Volgens zijn visie dient een historische buitenplaats als geheel worden gezien, waarbij alle onderdelen zoals het huis, de tuin en/of het landgoed/park, het hekwerk en overige aanwezige elementen een onverbrekelijk geheel vormen.
Dit was destijds een revolutionaire zienswijze omdat het gebruikelijk was om alle onderdelen als losse elementen te zien en ook omdat het algemene kennisniveau ten aanzien van historische buitenplaatsen erg laag was.
Van der Wyck werkte bij de Rijksdienst voor de Monumentenzorg (nu de RCE). De Jonkheer onderhield regelmatig contact met diverse adellijke bewoners van landgoederen, zij hielpen Hem bij het completeren van zijn dossiers en publicaties.

In 1974 promoveerde Van der Wyck op de thesis: “De Nederlandse buitenplaats. Aspecten van ontwikkeling, bescherming en herstel.”
Door zijn pionierswerk veranderde definitie en ontstond een verregaande complex-bescherming van zowel gebouwen, de tuin als alle overige elementen. Dit deed veel stof opwaaien en werd hem niet door iedereen in dank afgenomen.

Een jaar later is van Wyck vertrokken bij de Rijksdienst voor de Monumentenzorg. Ook na zijn vertrek publiceerde hij veel. Op de pagina “Literatuurlijst H.W.M. van der Wyck” is een overzicht van zijn meest bekende publicaties ter inzage.

Het proefschrift van Jhr. Dr. Henri Wolter Matheus van der Wyck is te downloaden, met dank aan de TU Delft.
Link naar: https://repository.tudelft.nl/islandora/object/uuid%3A41276ca9-609a-4253-8a61-08f668bbd4d3

Oprichting van Stichting van der Wyck -de Kempenaer

Jonkheer van der Wyck wilde landgoed de Fraeylemaborg in Slochteren kopen.
Hij is in contact gekomen met de heren Harrie van Ham en Kornelis Dijkhuizen,
bestuurders van de Gerrit van Houten stichting, welke eigenaar van de borg is.
De koop is niet gelukt, in de plaats daarvan is er een plan bedacht om zijn unieke collectie kustvoorwerpen, meubilair, wetenschappelijke publicaties, archieven, manuscripten, boeken en onroerend goed te behouden.
Het doel was om zijn levenswerk te behouden en voor toekomstige generaties publiek toegankelijk te maken. Hiertoe werd op 16-12-1998 “Stichting van der Wyck –de Kemperaar” opgericht.
Download: Stichting Van der Wyck-de Kempenaer oprichtingsakten

Een deel van zijn unieke kunstcollectie zou in de Fraeylemaborg worden tentoongesteld.
De resterende collectie, inclusief zijn archieven zouden in zijn woning in Doorn tentoon worden gesteld.
Met dit doel heeft er medio 2001 een verbouwing plaatsgevonden, waarbij o.a. een extra archiefruimte is bijgebouwd.